Kontaktat vc

Igår så kontaktade jag vårdcentralen eftersom man ska vara sjukskriven en vecka först så behöver jag inget läkarintyg förens på onsdag så jag skulle ringa tillbaka redan klockan 6.00 på onsdag morgon, omg!!
Vad tidigt, men för att få en rödtid menas de akuttid? 
 
Aja hon sa ring på onsdag morgon för vi kan inte boka in ett besök idag som är på onsdag för sjukskrivning men ring tidigt som tusan redan klockan 6.00!
Så bara upp o ringa helt enkelt.
 
Jag hoppas jag tar mig ur denna svacka men de gör jag väl? Eller? 
 
något som jag funderar på är:
vad får jag göra när jag är sjukskriven?
jag menar jag är ju inte hemma pga magsjuka, feber osv, utan jag behöver en paus o bromsa mitt liv pga utmattning.
 
Det som skrämmer mig lite är kan jag ens gå utanför dörren innan folk pratar?
Oscar vill gärna gå ut o äta ihop någon dag, medans jag är rädd att någon ska se oss och skitsnacket är igång.
Jag tror inte de om mina nära koellgor och dom vet vilka dom är dom har alltid stöttat mig och funnit där och jag tror dom förstår för dom har sagt till mig många gånger att jag ska trappa ner.
 
För min del kan vi skippa o göra saker tills dess att jag börjar jobba igen vi får ju se på onsdag vad läkaren tycker o bedömer, men jag vill gärna tillbaka ganska snart samtidigt som jag inte riktigt vet när det är för tidigt o gå tillbaka?
 
Jag är utmattad inte utbränd har läst på och på lite pm utmattning/utbrändhet och många kommer aldrig tillbaka igen och det skrämmer mig att man kan knäcka sig så hårt.
 
Men jag tror det blir bra bara jag får min egna tjänst i augusti där är de lugnt och skönt vara på ett o samma ställe i lugn o ro.👌
Slippa fara omkring och man har ett schema månad efter månad nu får jag veta ca två veckor in i februari hur mars ser ut har ingen aning om hur april ser ut?! 
 
Kan aldrig planera längre än några veckor framåt i tiden. 😪 stress & åter stress.
 
Saknar dock lite att jobba, men ska bli skönt o komma tillbaka sen. 😊
#1 - - Cecilia J:

En del av rehabiliteringen vid utbrändhet/depression är att man ska fylla dagarna med sådant man tycker är roligt. Det underlättar även när man ska tillbaka till jobbet om man varit aktiv och inte ”gömt” sig hemma för att man skäms. Så ut på promenader, gå på bio, ut och ät! Jag var i din position själv för ett år sedan. Det blev totalt sex veckor hemma på heltid och sedan fyra månader med upptrappning till jag var tillbaka på heltid. Det är kämpigt men det går. Idag har jag bytt jobb och mår jättebra

Svar: Härligt! 😊Jag kände igår när Oscar bara ska vi gå ut o äta snart osv jag bara 🙈
Jag kan inte tänk om folk ser mig osv.

Byta jobb är inte av intresse jag trivs det är bara att det blivit för mycket jag har jobbat så extremt mycket trots att folk sagt att jag inte borde tacka ja till extra pass.
Tror inte jag vant mig vid att jag får månadslön utan har detta tänk kvar ifrån timvikarie tiden att varje pass ger pengar.

Som timvikarie jobbade man för sitt uppehälle varje månad vissa månader var kämpiga andra bättre men man tog allt man fick oavsett tid på dygnet.
Man bara kände jag måste jobba, måste jobba.


Idag har jag ju 100% o har en fastanställning vilket betyder att det räcker med mitt schema för att jag ska få lön, men jag får inse att jag inte kan jobba extra så mycket som jag gjort.
Någon gång ibland kan man köra extra pass!

Sen har det varit en del skit i privatlivet som också påverkat o påverkar mig o kommer göra i många år kanske livet ut, men man får lära sig hantera de. 😊
Erika Pettersson

#2 - - Sofia:

När jag var hemma å sjukskriven dock för handskada! Nåde inte så bra psykiskt då heller! Så fick jag till mig att jag ska göra det som glädjer mig å som får mig att behålla livsgnista i sån utsträckning jag själv orkar med! Men fick stränga order att jag aldrig fick ta ut mig så jag mådde dåligt av att göra roliga saker!

Svar: Okej 😊Är mest rädd för att de blir skitsnack, men känner jag mig själv rätt så är jag tillbaka o arbetar snart igen frågan är bara om jag ska köra full tid direkt eller ta de lite lugnt.

Får se ska vara hemma lite till och vila upp mig.
Och göra roliga saker som ni råder mig till. 😊
Erika Pettersson

#3 - - Marianne :

Du har fått bra svar här ovan, jag var ju sjukskriven länge p.g.a utmattning och gjorde allt jag brukade göra innan...utom att jobba.
Å du...jag har ju sagt till dej...skit i vad andra säger och tyker, ingen utom du vet hur du har det..
Kram

Svar: Lättare sagt än gjort ;)Åh lite saknar jag jobbet jag saknar o känna att jag gör något vettigt, men jag är ju tillbaka inom kort.
Sen är de bara ladda på o köra på innan semestern.

Kram
Erika Pettersson