FirstVet

Idag så testade jag för första gången appen firstvet. 
Detta är en app där man får direkt kontakt med en veterinär via videosamtal!
 
Jag kände en oro och stress och för att slippa vänta tills på Måndag med o ringa veterinären vi varit till så kontaktade jag dom via firstvet.
Alla kan använda detta en hel del försäkringsbolag erbjuder detta kostnadsfritt Zekes försäkring innebär att vi har obegränsade samtal. 
Dom har öppet 8.00-24.00 varje dag. 
Ladda ner appen 
för er som inte har via eran försäkring kostar samtalen.
och en del försäkringsbolag erbjuder några samtal en del obegränsade.
 
 
Anledningen att jag återigen kontaktar veterinären var för att dels har Zeke fått ögoninflammation idag på högeröga det började i vänster nu smittat höger.
 
En lite tråkig sak var att hon sa man ska alltid behandla båda ögonen även om de ena är friskt för att de smittar alltid! 
Synd bara att dom missa o säga detta i torsdags för då
hade vi behandlat honom redan då i båda ögonen.
Men vi började i morse att behandla de andra ögat med.
 
Sen fick vi order om att spola med vatten eller koksaltlösning 2-3 gånger per dag.
Detta går inte Zeke grips av panik och vi får kämpa som idioter o de blir en otäck kamp o spola ögonen.
Dels för att man inte vill råka peta honom i ögat, men veterinären sa att vi skulle sluta spola o använda en ögonsalva och jag hade redan hunnit köpa en receptfri ögonsalva. 🤗
 
Så vi ska behandla flera gånger med det receptfria ögonsalvan 3-4 gånger per dag sen antibiotiska salvan morgon & kväll.
stt droppa salva i går bättre än spola så de var inte nödvändigt o spola jätteskönt!
 
Även om det är en kamp o behandla ögonen nu när han insett hur hemskt det är, men vi kämpar på!
På fredag får vi avsluta behandlingen gissa om vi längtar både Zeke & jag. 😉
#1 - - Caroline:

Ja first vet är kanon! Har samma deal som dig med deras försäkringsbolag. Ringde dom i sommras och var sjukt nöjd med deras mottagande. :)
Du får krama Zeke och hälsa honom att krya på sig. :)

Svar: Super smidigt! 😊Det var ju bra bild i videosamtalet så hon kunde se hans ögon ordenligt.
Nu kunde jag slappna av tidigare med eftersom hon sa att jag inte behöver spola med vatten för han får sån panik!
Det leder sen till att de är nästan omöjligt o få i antibiotika salvan.

Nu igår & imorse gick de så jäkla bra o fort med just för att jag inte spolar innan o redan ser man att båda ögonen slutat rinna & gegga ihop sig. 🤗
Kommer ingenting nu så skönt!
Erika Pettersson

#2 - - marianne:

Usch, det är så jobbigt att tvinga de utstå en behandling som de hatar, men det är ju för deras bästa, man önskar man kunde förklara det.
Både Leo och Mizo hade ju täta öroninflammationer, rengöring och droppar...de hatade det verkligen och Leo kröp ihop när jag kom med droppar och bomull...Mizo försökte sticka så fort han såg mej med pannlampa inne...haha

Svar: Ångesten varje morgon & kväll är hög. 😔Känner mig så extremt stressad över att behöva göra detta, men på torsdag/fredag är det över. 😊

Och jag längtar extremt mycket tills jag får slita plåga honom med detta.
Erika Pettersson