Jobbhelg!

Detta är min andra jobbhelg vilket innebär Lördag till Söndag 09.00-11.30.
Tänkte ventilera lite tankar med er angående detta med o jobba helger.
Jag var ju så himla nöjd med mitt schema när jag fick det, men då hade jag ju heller inte provat de på heltid.

Efter o testa nu och känt efter så ser jag ju brister i det och man kan inte få ett perfekt schema mitt är väl bra, men frågan är om det kan bli bättre ? 


När man jobbar helg jobbar jag helg nummer 1. 
Fredag 12.30 till Lördag 11.30
Söndag 09.00 till Måndag 09.00

Ledig tisdag, onsdag, jobb torsdag till fredag.
Vardagspassen passar mig prima.

Sen kommer det Lördag 09.00 till Söndag 11.30
Vi jobbar alltså två helger i rad sedan är vi ledig två helger i rad.

När man väl är ledig på helgerna sen så är det underbart med två helger i rad ledigt.
Ambulerande gruppen jag jobbade i förr som vikarie jobbar en helg på en 4 veckors period, men dom har längre procent också dom har straxt under 90%.

Vi har 100% tre av fyra i min grupp har 100%
Men en helg i månaden, underbart..

Jag tog upp på senaste personalmötet att jag tycker det är tungt både psyiskt och fysiskt med två helger i rad efter helg nummer 2 är jag ledig måndagen sedan jobbar jag kort vecka, men tisdagen veckan efter är det personalmöte 10.00-12.00 och sen jobb för mig 12.30-09.30 den dagen är jag helt förstörd.

När jag landar på jobbet 12.30 är jag trött efter mötet och när klockan närmar sig 15.00-16.00 så är jag färdig och svimma av trötthet för då kommer tröttheten i fatt mig ifrån att ha jobbat helgerna.

Jag valde ju denna tjänst och man kan ju tänka & tycka varför valde du denna då om du inte vill jobba men de vill jag o de skrämmer inte mig alls o jobba dygnspass men jag skulle nog vilja köra varannan helg. 
 
Men då gäller det ju att mina kollegor skulle vilja ändra och de lär inte hända jag får helt enkelt fortsätta med detta schema men jag skulle vara nyfiken o testa om de gick o ändra.
 
Hur skulle ni valt o jobba ?
varannan helg, två helger i rad och då ledig två helger i rad? 🤔
svårt men än ska inget göras om eftersom de är bara jag som tycker så här.
 
Skulle haft RUS samtal på måndag med chefen men hon var sjuk så de blev uppskjutet. 
#1 - - Anne:

Hellre varannan helg än två på raken.Men då har jag inte tagit någon hänsyn till om hur det passar med de övriga dagarna i veckan.

Svar: Känner så med eftersom Oscar enbart är ledig varannan vecka fredag till söndag o varanna lördag-söndag Ena veckan han är ledig tre dagar jobbar jag helg o ena veckan är jag ledig torsdag-söndag så då har vi mycket tid o hitta på saker ihop. Men de sliter på kroppen detta.För mig skulle de funka schemamässigt men då måste någon mer i gruppen vilja ha det så och ingen vill ju de 😓Så idags läget är de omöjligt o ändra
Erika Pettersson

#2 - - http://siliiins.blogg.se:

Jobbar varannan helg, tycker det passar bättre <3 Hoppas du kanske kan få ändra om i ditt schema eller liknande.. Kanske till och med gå ner i tid?
Själv jobbar jag 100 % och skulle mer än gärna nöja mig med 90 eller 80% Känns inte som om man gör annat än å jobba emellanåt...

Svar: Hade gärna jobbat varannan helg också 😏Men dom här kör två helger i rad och ledig två helger i rad och de är förvisso jätteskönt.

Men har också funderar på o gå ner till 90% men samtidigt vill jag ha 100%
Det går ju alltid åt pengar liksom så jag vet inte tänker köra 100% iallafall tills sommaren sen får vi se 😊
Erika Pettersson

#3 - - Marianne:

Det är svårt för mej att föreställa mej helheten, men för komprimerat schema med många timmar funkar ju inte för min del, du har ju också problem med värk och utmattning så jag tror varannan helg skulle vara bra

Svar: Känner också hur tungt detta schema är.Tyvärr för tungt men ja vad ska man göra även om jag går ner i % så kommer helgerna och dom veckorna bli oförändrade :/

vi får se kanske kan en förändring ske
Erika Pettersson