En kanonbra kombo.

Fy vad jag är dålig på att hålla igång denna blogg kanske borde jag sluta blogga för jag skriver ju så lite känns det som?
någon som vill följa den?
så fall ska jag försöka skräpa mig. 
 
Just nu är det mycket med flytten jag glömmer ta bilder på de vi gjort osv, men ska försöka bli bättre. 
 
Hundarna då, båda mår superbra. 🤗
Zeke har tuffat till sig och blivit tuffare och mer självförtroende tackvare Phoneix.
Han ska ju vara den som bestämmer Zeke alltså han är äldst.
 
Phoneix han trotsar mot oss, han är motsatsen till Zeke.
skrev de till Gittan du gav oss något o bita i och de stämmer så väl.
 
Älskade Zeke lugnet själv som är cool, lugn, balanserad, mitt hjärta. 
Åh så stolt över honom. ♥️
Han är bäst på alla sätt o vis. 
 
Sedan har vi yrvädret Phoneix så kaxig, så tuff, så envis, så trög och han kräver en rätt fast hand.
Ibland undrar jag om han inte kopplar men sedan märker man jodå han förstår verkligen men han vägrar acceptera att vi bestämmer.
Han biter gärna ifrån, han morra lite, hoppar på en, men sedan kommer dom där ljuspunkterna när han blir lugn, harmonisk och han kommer o attackerar en med pussar & närhet.
 
Han är valp, jo absolut men han har en sådan personlighet.
Bara för att han är valp får han inte tugga sönder skor eller kläder.
inte ta saker ifrån bordet, han ska lyssna, men de tar tid o träna in rätt beteende.
 
Nu är de hårdträning på o inte dra i kopplet o bli mindre upprörd när man inte får dra i kopplet, vissa gånger går de kanon han varvar ner direkt och går lugg vissa dagar betydligt värre. 
 
Men han kommer nog bli kanonbra för de positiva med hans personlighet är att man inte behöver vara så försiktig man kan var lite mer bestämd, tydlig, visa med mer kroppsspråk.
 
med Zeke får du vara väldigt lugn på både röst & med ditt kroppsspråk man får jobba lugnt, de är svårare om leks/trigga igång honom när man vill få honom o slappna av kan man försöka busa o tänka på annat men de är svårt blir han spänd  eller rädd för något är han rädd för de .
phoenix kan bli rädd men lila snabbt framme o ska kolla också. 
 
Ett exempel om kompostgallret råkar tippa klart båda blir as rädda jag också, Phoenix springer fram o går gärna på, zeke får du inte fram o visa att de är inte farligt.
 
så skilda personligheter, men nu börjar även Zeke få den där tuffare sidan inte mot oss o testar oss men han kan gå fram till nätet med hjälp av mig, han kan gå över de osv 😀
 
phoneix följer ju o är orädd då är Zeke nyfiken med.
 
En kanonbra kombination av hundarna två starka som
phoneix hade aldrig gått, två tillbaka dragna som Zeke då hade vi haft två super rädds hundar.
 
Zeke lär Phoneix o tagga ner och Phoneix lär Zeke o våga mer.
detta blev perfekt för oss!! ❤️😍
 
Och så här tajta är dom ♥️
Sover ihop, äter ihop bredvid varandra i princip, jätteduktiga. 😍
Dom älskar varandras närhet. 
#1 - - marianne:

Angående bloggen, man skriver när man har lust och det känns bra, inget tvång. Men jag blir ledsen om du lägger ner den...jag läser hellre om inläggen kommer glest än inget alls...så jo fortsätt skriva :) Jag har för avsikt att komma till Finspång och hälsa på när det nu blir...

Angående Phoenix, är han inte i trotsåldern nu? Min erfarenhet av valpar är att först lär de sej och är så duktiga, men sen kommer de på att de att de har mer utrymme och stänger öronen då det passar dem. Sen har jag hört att blå collie är mer känsliga och nerviga än sobel, kan det vara en anledning att Zeke är mer "rädd" ?
För visst har Zeke blå gener i sej?
Bara mina funderingar.

Svar: Jaså ? Vad ska du hitåt.o göra då ?Då måste du höra av dig! :D

Jag ska nog fortsätta skriva bara att det varit så mycket sista tiden att orken inte riktigt funnits och de hänt så himla mycket saker.

Jo Phoenix är verkligen i trotsåldern nu han testar oss och Zeke.
Dom rycker ihop varje dag, men pratat med uppfödaren de kommer bli bättre.
Det är när om har mat eller tuggben dom kan börja bråka aldrig tidigare hänt, men efteråt så börjar dom nästan genast leka.
Phoenix är ju inte så dum han viker sig ju efter o vill Zeke väl medans Zeke är lite bitter på honom. ;)

De kanske är så att blå är mer känsliga ?
Zeke har blå gener hans pappa är blå och mamma trefärgade medans Phoenix har föräldrar som är sobel färgade båda två.
Erika Pettersson

#2 - - marianne:

Det ordnar sej nog mellan hundarna, gör uppehåll med ben och godsaker eller lägg bort de där de inte kommer åt de efter en stunds tuggande, ge matskålarna på olika håll så har de ett par färre tillfällen att ryka ihop. Man kan ju förstå om Zeke är lite besvärad över en valp, han har ju haft er för sej själv så länge och så kommer en sån där liten marodör och förstör trevnaden...haha
Jag känner så väl igen det, den där blicken de ger..."snälla matte, kan jag inte få jaga bort honom?"

Vad jag ska göra i Finspång? Tänkte hälsa på två små fyrfotingar, är du och Oscar hemma är det ju bra, för jag vet inte om Zeke eller Phoenix kan öppna dörren och släppa in mej.
Det är en plan för framtiden...

Svar: Jo dom kommer göra upp dom bråkar varje dag nu mera, men samtidigt leker dom också och ska sova bredvid varandra så deras kärlek finns där till varandra. :)men man blir lite skärrad för de låter så himla farligt när dom bråkar, men nu juckar dom på varandra heeeela tiden vet inte om det är ett sett att visa lite dominant beteende eller vad det är.

Båda är hemska med de beteende. :P
Phoenix är ju på Texas också o juckar som en tok syrrans hund, men de bör väl släppa.

Men va roligt.. :D
Ja dom har inte lärt sig öppna dörrar i alla fall och de är tur de för då skulle dom alltid spring ut haha :D
Du är så himla välkommen hitåt.
Erika Pettersson

#3 - - marianne:

Juckandet är dominansbeteende och enligt min erfarenhet nästan omöjligt att få bukt med, men det finns säkert något knep som funkar, jag har aldrig haft hundar som gjord så, men träffat många.
Följer du Agneta? Hon är utbildad hundpsykolog och bor ju inte så långt ifrån dej (tror jag) Jag tycker du ska be henne om råd, hon är jätteduktig med hundar och har massa kurser med olika inriktning

Svar: Nej henne följer jag inte, men vi var ju till en hundpsykolog här i närheten och hon förklarade de där beteende men jag kommer inte ihåg nu vad hon sa.
Men hon var superbra iallafall 😀
Fick ju hjälp med Zekes skällande på promenader de är inte borta helt men de är så mycket bättre och han blir inte lika upprörd längre. 😊

Vad heter Agnetas blogg kan du länka ? 😀
Vill gärna läsa den
Erika Pettersson

#4 - - marianne:

http://angdalen.blogg.se/