Rumsrenhet

Tanken har ju varit att blogga mycket om Phoenix uppväxt och om Zeke såklart, men har hittills varit ganska tyst.
Tyvärr är det väldigt tråkigt för folk tolkar ju saker på dåligt sätt och folk njuter säkert om det någon gång går sämre, men samtidigt mitt liv ingen annan behöver byta med mig. 
Sååå
 
 Det allra viktigaste med Phoenix just nu är just detta med rumsrenhet.
Idag har varit en sån svår dag han är omöjlig att läsa av jag slappnar inte av för fem öre har stenkoll, lägenheten är begränsad med kompostgaller.
 
Han kissade inne två gånger i rad han även bajsa och då var det innan han fick kvällsmaten.
normalt brukar han bli bajsnödig efter han fått kvällsmat och jag går alltid ut direkt inte 10-20 min utan direkt!
 
gör han inget då ute bajsar alltså så gör han de i regel sista varvet som är omkring 22.00-22.30.
idag har han kissat & bajsat på jätte konstiga tider normalt har man ju ett hum vid detta lag.
 
han sover, vaknar går ut kissar
45-50 min senare efter massor lek & bus är det dags igen
sen brukar han hålla sig rätt bra och hinner även somna igen innan det är dags igen.
 
Phoenix är 11 veckor på Söndag kan tilläggas här så självklart är det svårt o få honom rumren så fort.
man får väl räkna med några månader. 
 
Hur snabbt blev eran valp/valpar rumsrena? 
Med Zeke var de jätte stökigt i början också han var jätte svår första tiden sen en dag var de som bortblåst.
Idag är han superduktig o visar tydligt när det är dags o gå ut håller rutinerna jättebra men han är också 4 år.
 
Phoenix tyxker mörkret är jobbigt.
Detta är ju ett problem eftersom det börjar skymma vid 18.00! 
Är Zeke med så blir de bara massor bus och när man avstyr honom ifrån lek för han ska ju ha tråkigt o slappna av blir han jätte frustrerad.
 
Jag vet att det tar tid jag ska ta lite lättare på detta, men det är som en tävling för mig alla säger åh våran gjorde inne två gånger sen blev den rumsren hallå hur fasen är de möjligt bodde valpen utomhus? 
 
Oscar & uppfödaren tjatar på mig att släppa spärren kossar han inne/bajsar ta upp och torka bort gör ingen affär av det o jag visar aldrig något mot Phoenix.
Jag tar inte upp honom när han börjat kissa heller dels för att han kissar när man håller honom i luften han slutar inte!
 
Dels för att jag läst att det blir en stress för
hunden om man stör den att den inte får göra klart.
 
 För att återkomma till hur svår läst han är vi har kisskydd utsprida såna som han gärna går på så när
han rör sig på dom tar vi ut honom, men det är inte varje gång han är nödig de kan vara att han vill leka med dom också. 
 
Har ni tankar om rumsrenhet?
Hur var era valpar i mörkret?
nu har Phoenix börjat gräva ute i ställer för
o bajsa & kissa så ska han gräva upp jord, leka med löv,
ja han gör allt annat än att bajsa & kissa.
vi går alltid till samma plats som är lite avskild så gott det går där vi bor.
 
In mer era tankar & tips.
Jag blir bara så frustrerad över att jag vill ha honom rumsren jätte fort och jag vet att det inte går, men det är för att så många gett mig dåliga kommentarer och allt och jag vill ju bara visa dom att - ha ha där fick ni.. 
 
I övrigt är han jätte duktig.
Han sover i sin hage på dagarna och nätterna vaknar en gång per natt.
 
Vi fick rådet att inte rasta honom nattetid många rastar sina valpar nattetid men han hinner kissa innan vi ens hunnit tända lampan och då kissar han på skyddet i hagen.
 
vi vaknar byter de gör rent han får goda 5 min med oss sen lägger vi ner honom
o han somnar direkt. 
Kanske borde vi ställa klockan om nätterna o gå ut?
 
#1 - - Jessica:

Hej! Trevligt att hitta hit!
Minns jag rätt blev mina senaste valpar någorlunda rumsrena vid 3,5-4 månader. Plötsligt händer det ju, det lönar sig att gå ut ofta.
Vill valpen ut nattetid så har jag gått ut men det är rätt sällan det har behövts.
Jag brukade också ransonera drickandet just innan sovdax på kvällen också.
Kommer bli jättebra, lycka till! :)

Svar: Hej.Igår gjorde han inne en gång på hela dagen och första natten han sovit o är torr 😀🤗
I natt var han torr också och idag hände liten olyckor inne men de kommer väl de märks att han håller sig längre o tydligare beteende när han är nödig nu på bara över helgen.

Jag går ut med bara 30-45 min mellan rum läste 1 timme men har sprungit ut för minsta lilla sen är vi ute 15-30 min beroende på hur fort han gör ifrån sig.
Ibalnd gör han inget så då får man ju lov o ge upp.

Men vi kämpar märks att de blir bättre bara att han två nätter i rad sovit 22.30-06.00 känns helt otroligt 😀 o inget kiss förens vi kommit ut.
Erika Pettersson