Börjat jobba..

Idag börjar Oscar att jobba igen efter att ha varit hemma i 10 dagar sammanlagt.
Detta innebär att jag får ta hand om hundarna ensam och som dom flesta vet är det mycket spring med en liten valp.
Hittills har vi ju hjälpts åt, men nu så är jag ensam.
 
Min största oro var hur ska jag kunna gå promenader med Zeke men vi har redan hunnit vara ute på en förmiddagspromenad vi tre. 
Och det gick ju hur bra som helst Phoenix gick tills han hans visa att han var trött och då fick han bli buren tills han själv bad om att få hoppa ner igen och då sprang han på fint igen.
 
Så min oro släppte rätt fort faktiskt. 😄😉
Hur gör ni med en vuxen hund och en valp?
Idag hann jag inte ta en ensam promenad med Zeke innan Oscar åkte pga att jag gick o la mig o sov när
phoenix somnade efter morgonrastning & frukost. 
Man får vila när valpis vilar. 
 
Hundarna har iallafall otroligt roligt ihop, Zeke är lugn och trygg och väntar snällt in Phoenix ute o står ut med o vänta medans Phoenix blir rastad först.
Så stolt över Zeke.
 
  
I morgon ska pappa prova o vara hundvakt för första gången också 1,5-2 timmar fast hemma hos oss för jag ska iväg o klippa mig.
Jag bokade tiden o tänkte det är lugnt Oscar har ju semester eller hur det var ju fel vecka. 😂🤦🏻‍♀️
Aja Phoenix sover gärna 1 till 3 timmar på dagen beror på hur trött han är.
Han sover mycket på dagarna o mindre på
kvällarna vi försöker få han o inte sova så mycket på kvällen inte efter 20.30 eftersom vi gärna går sista varvet runt 21.30-22.00 och sen ska han sova runt 22.30!
Sover han myckrt så tar de lång tid innan han somnar in på natten. 
 
Nu ska jag vila lite själv innan det är dags o dra sig ut igen! 
#1 - - marianne cargus:

Jag tror jag skulle tränat valpen på att vara ensam hemma redan från början så kunde den vuxna fått en kortare promenad utan valp och sen förlängt den efter hand.

Svar: Tanken är att börja träna honom nu korta stunder. Hittills har ju Zeke fått sina promenader ensam eftersom Oscars jag varit hemma båda två.Tänker börja lämna båda ihop sen gå till tvättstugan exempelvis tror de kan bli en stress om han blir helt ensam räcker nog om vi försvinner eller jag men ändå ha Zeke kvar. Sen börja med o ta Zeke o låta han vara ensam hemma.Vet inte om jag gör rätt eller fel, men vill inte skapa en stress och oro när han nu börjat bli extremt duktig på rumsrenhet 😊

Zeke kommer få åka upp till pappa dagligen med o springa lös så han får motion på de sättet med och fritt kunna röra sig utan problem.
Erika Pettersson

#2 - - marianne:

Tror det är bra tänk, det tar tid att bygga förtroende men blixtsnabbt att sabba det...

Svar: Läste lite bara för att och man ska börja när valpen är trött så efter en promenad brukar han somna och han sover ju rätt tungt 😊Läste också att man kan börja att stänga undan valpen i ett annat rum med ett nät exempelvis i köket sen är vi i vardagsrummet så den får vara i annat rum och vi gör annat bara för o träna den.

Han sover ju i en hage gjort av kompstgaller dag som natt vi brukar låta han sova sär i på dagarna med för att där vet han att han kan vara trygg och slappna av.
Zeke stör honom inte, vi stör honom inte och han sover tryggast där. 😊

Han tyr sig mycket till Zeke med så blir mog bra o ha Zeke hemma sen gå till tvättstugan eller så sen upp till dom igen.

Men han är ganska självständig han är inte alls beroende av oss han kan ligga o tugga ben osv i annat rum o jag är i köket o lagar mat.
Zeke är lite tvärtom där jag är finns också Zeke
Erika Pettersson