Första mötet

Första mötet är avklarat angångde min KBT behandling
Det kändes väldigt bra och hon förklarade bra min behandling blev inriktad på stress och lite oro. 
Inte sömn trots att jag har sömnproblem, men sömnproblemen kommer av stressen och oron.

Fick ändå tips och råd om sömnen hur jag ska kunna förbättra den.
Tipsen var:

• Inte se på TV i sovrummet innan jag ska sova
I stället är det bättre att läsa en bok.

• Inte ha telefonen i närheten och ligga och glo på telefonen, youtube, facebook m.m. innan jag ska sova.
Ljuset ifrån telefonen lurar hjärnan att det är dag ute trots att jag har inställt på nattläge ifrån 22.00-7.00 så blir ett annast ljus då, men det hjälper nog inte.

• Man ska ha det mörkt & svalt i sovrummet de upplever jag att vi har.
Vi har jättebra mörkläggningsgardiner så dom hjälper mycket.

• Börja släcka ner lampor o sånt en stund innan jag ska sova kanske när man sitter framför tvn i vardagsrummet.
Innan ha det så ljus som möjligt med hjälp av lampor för att hålla energin uppe och man får energi av mycket ljust rum.

• 
Abolust inte sova på dagarna och heller inte ligga i sängen om dagarna eller arbeta i sängen.
I sängen ska man sova punkt.
Och sluta sova på dagarna utan hålla igång och sova under nätterna för som det är idag vaknar jag varje natt minst 2 gånger eller får otroligt svårt o somna vissa nätter.

Fick med denna lapp hem bland annat. 

Första omgången startar på Onsdag nästa vecka och sker via nätet, men jag har möjlighet o både ringa och skriva med min psykolog vid frågor och kommer få feedback osv när man gjort klart vilket jag tycker är kanon och minsta lilla kan jag skriv eller ringa henne.

Något hon sa som var viktigt var också att göra saker som jag tycker är roligt för roliga saker ger energi, men jag sa jag orkar ju inte om jag åker till stan och shoppar så behöver jag ta en sovstund när jag kommer hem.
Dock kommer de väl bli bättre med tiden, men roliga saker ger energi vi har ju kört på att vara hemma så mycket som möjligt för att återhämta oss och enbart gå promenader med Zeke.

Men enligt henne var det otroligt viktigt o fylla livet med roliga saker och inte enbart sitta hemma för sitter man hemma o tänker jag ska återhämta mig kommer man snabbt bli deprimerad för att man aldrig göra något utöver dom där måstena som jobba, tvätta, städa, handla osv. 

Hon var riktigt vettig o prata med tror det kommer bli kanon detta. 😀

#1 - - Marianne :

Vad härligt att det blev ett bra möte och att du känner att det kommer att funka.
Det med TV i sovrummet har jag aldrig fattat, och aldrig haft heller. Men telefonen ligger alltid i närheten, upp och ner, använder den som väckning samt lyssnar på ljudböcker innan jag somnar....det är världens bästa sömnmedel ;) ställer in den på 10 minuter och oftast har jag somnat innan de minuterna gått. På morgonen är det bara att hoppa tillbaka.

Svar: Jag älskar ju att ligga i sängen på kvällarna o glo på tv. 😂Men jag tror att bara min stress försvinner så är de inga problem mina sömnproblem kommer ju mycket av att jag ligger o tänker samt oroar mig inför nästa dag osv.

Man känner sig stressad över att inte veta vart man ska jobba man vet inte om man ska börja 7.00 som de stör på schemat eller om dom ändrar till 8.00-9.00 så man är uppe före 6.00 o bara sitter o väntar. 😓
Erika Pettersson