Nytt till Zeke 😍

Efter att ha jobbat 6.30-9.30 pÄ morgonen sÄ skjusade jag in Oscar till stan samt Mamma följde med eftersom hon ville förbi hööks för att kika pÄ nytt koppel & halsband till sin hund.

Jag erbjöd mig o köra in idag eftersom hennes bil Àr inlÀmnad.
Och dĂ„ passade jag pĂ„ o köra Oscar med sĂ„ han blev glad. ♄
Jag skulle kika pÄ ett nytt reflextÀcke till Zeke och hade med vÄrt gamla in för o mÀta trots att det Àr samma mÀrke (ifrÄn hööks bÄda tvÄ) sÄ var deras senaste reflextÀcke mindre Àn vÄrt gamla som kommer dÀrifrÄn, skumt!

Men har varit med om de tidigare ifrÄn hööks köpte ett tÀcke i 45 som Zeke borde kunna ha för ca 2 Är sedan de sÄldes till Emma och de anvÀnder texas idag som normalt drar 50-55 beroende pÄ mÀrke.
jÀtte konstigt hur de skiljer sig sÄ kraftigt sÄ nÄgot reflextÀcke blev det inte de gamla fÄr hÀnga i ett tag till sen anvÀnder vi tvÄ lampor + har en lös reflexvÀst o ta pÄ honom.

DÀr i mot snubblade jag över detta vintertÀcke i storlek 40 cm för endast 249kr.
MÀte med de gamla och detta var snÀppet lÀngre inte mycket, men lite sÄ vi köpte detta. 
Oscar tyckte ocksÄ de var vÀrt o köpa med tanke pÄ priset, och ja han behöver ett vintertÀcke han har endast ett vintertÀcke sen innan och de Àr tyvÀrr rÀtt slitet.

Zeke har i tÀckes vÀg:
Ett back on track nÀttÀcke 
Ett back on track utetÀcke de Àr inte tunt men heller inte tjockt utan lagom
Ett reflextÀcke tunt fodrat skyddar dÀr av mest i mot blÄst & regn, men hÄller inte vÀrmen
Ett vintertÀcke han knappt anvÀnder.
Ett regntÀcke som han knappt anvÀnder heller 
Hurtta tÀcken som jag nÀmnde sist börjar bli slitna efter att ha hÀngt med en tid nu sÄ dom sparas undan och regntÀcket kommer fortsÀtta anvÀndas tillsammans med nÀttÀcket vid mildare vÀder. 
Ja mycket för att vara till en hund, men sÄlde ett igÄr ;) 

Sen tÀnker jag att vi kanske ska slutföra diskutionen sÄvida vÄran hund ska ha tÀcke eller ej. ;)
Inte för att bli dryg, elak och sÄ nu, men jag varken vill eller orkar ta dessa diskutioner mer för man kÀnner sig som en dÄlig mÀnniska och man framstÄr som en hönsmamma i överdriven klass.
Zeke Àr mitt allt och jag skulle aldrig skada honom pÄ nÄgot sÀtt.

Zeke Àr och kommer förbli en frusen hund han har pÀls JA men har ni trÀffat honom live?
Har ni kÀnt pÄ hans pÀls? Ni ser en lÄng, mörk och fin pÀls han Àr otroligt vacker vÄran hund i sin jÀttefina pÀls jag Àr sÄ stolt över att han fÄtt en sÄ enormt vacker pÀls som vi vÄrdar.

Men pÀlsen Àr tunn han Àr lÄnghÄrig, men har tunn pÀls han har inte alls tjock pÀls.
Den Àr lÄng, men inte tjock, det rÀcker att det regnar ute sÄ stÄr han o drar upp tassarna, vÀgrar gÄ framÄt, vÀnder och vill gÄ in igen, vid nÀrmare -10 och uppÄt gÄr vi locka, tjata, ha med godis ut för att han ska gÄ framÄt.
Jag vill aldrig tvinga honom att gÄ ett tag förra vintern trodde jag att han hade ont att nÄgot var galet, men googlade och tydligen Àr vissa hundar mer kÀnsliga Àn andra.
Texas min systers hund fryser som en tok alltsÄ jag skÀmtar inte jag har aldrig sett en sÄ frusen hund medans han kullsyster Sally aldrig fryser sÄn skillnad det Àr.

Jag fotade en annan sheltie nyligen som ni sett söta lilla Nemo som Àr ifrÄn samma uppfödare som Zeke och fÄr dÄ höra av Louise att Nemo Àr kÀnslig mot kyla till o med blivit halt vid kyligare vÀder/tempratur.
jag nÀmnde dÄ hur Zeke beter sig och vÄra smÄ grabbar var vÀldigt lika.

Jag kan inte förklara varför jag fick en frusen hund, men med tÀcke pÄ kroppen sÄ blir vÄra promenader inga problem jag slipper kÀnna att jag tvingar honom.
vid riktigt kyligt vÀder gÄr vi ut sen in lika fort igen med eller utan tÀcke för dom kan fÄ kramper i tassarna av kylan, men lÀste att hÄller man dom varma om kroppen sÄ klarar dom tempraturen ute bÀttre.
SÄ snÀlla ni som sÀger att jag klÀr pÄ honom för mycket kan ni inte bara lita pÄ att jag inte gör de enbart för att det Àr gulligt tror ni jag vill lÀgga nÀrmare 600-1000kr per tÀcke för att det Àr roligt nej jag skulle kunna lÀgga dom pengarna pÄ annat till Zeke.

Men sheltie Àr en liten ras med smÄ tunna ben, smÄ tassar och en del fÄr enorm pÀls en del fÄr mindre.
Och jag vet att fler sÀkert kommer att ta Ät sig, men ni gör som ni vill jag gör som jag vill.
Och detta att hundar inte fryser bla bla alltsÄ dÄ fryser inte mÀnniskor heller. ;) 

HÀr Àr vÄr lilla sötnos i sitt nya vintertÀcke som Äker fram vid riktigt kyliga dagar dÄ snackar vi nÀrmare -10 och uppÄt annars har han back on track. :)
SÄ ni fÄr gÀrna kommentera fina kommentarer, men resten hÄll de för er sjÀlva.

Inte lĂ€tt o fota honom inomhus med stora objektivet men han Ă€r söt iallafall. ♄
Â