Munhygien hund

Åkte förbi arken en sväng då vi i helgen glömde bort att kika i stan på detta!
Var lite stressade så fokuserade bara på att köpa hundmat och insåg försent att vi skulle köpt tandkräm till Zeke.

Zeke har alltid haft otroligt fin munhygien nu har han varit lite sådär o tugga ben ett tag och tandstenen ökade de sitter mest uppe som en pytteliten rand vid tandkötten, men de lilla fick mig o få panik då jag varit med om en hund som blivit av med många tänder p.g.a tandlossning p.g.a tandsten!
Så idag åkte jag o köpte tandkräm, även mini bitar light han kan bita på och såklart en ny leksak skulle köpt denna i julklapp, men blev inte så då han fick massor annat så idag fick den följa med hem.

Hur sköter ni era hundar munhygien? 
Min har ju så pass lite än så länge, men man vill ju förebygga så det inte blir mer än så och blev rekommenderad munskölj som man har i vattenskålen samt Plaqueoff tänkte jag ska köpa något av dessa eller båda?! Plaqueoff ska tydligen vara superbra enligt flera stycken tänkte köpa de idag, men vill göra lite koll på de först innan dessutom är det mycket billigare o beställa hem ifrån apotea så ska köpa de där ifrån om jag bestämmer mig för o köpa de tandkräm har vi nu köpt sen är det munskölj kanske blir de överdrivet med tandborstning 2 gånger i veckan, munskölj i vattnet och Plaqueoff i maten?

Hur ger ni & vad ger ni av dessa? 
Munskölj funkar de bra ? 


 
#1 - - marianne:

Vanlig munskölj som för oss tvåbenta? Hmmm vi ska ju spotta ut, så är det ok att hundar sväljer?

Leo har tandkräm som vi fick någonstans ifrån, men har aldrig använt den, han får ganska mycket ben samt dentastix som godis när han varit ensam hemma och jag kommer hem.

Svar: Munsköljet till hundar samt katter har man i vattenskålen så dom dricker upp de så nej dom kan inte spotta ut de :) tydligen ska dom dricka upp de tror inte man har i så stor mängd o de är ju specielsort man får köpa i djuraffären
Erika Pettersson

#2 - - Marianne :

Aha....Jag missuppfattade nog eftersom du skrev att du skulle beställa från apotea, men de har ju saker för djur också kom jag på....hehe

Svar: Haha kanske var otydlig där tänker att alla vet att de har djur tillbehör också! 😂
Erika Pettersson