Bli med bil?

Idag har jag, Viktoria o Fredrik (lillasyster & storebror) diskuterat detta bil köp ytligare!
Han är ju fortfarande i behov av bilen, men slutet av februari så får jag & Viktoria hämta bilen då har han hunnit fixa de sista på den som ska fixas och han hinner fixa nya bilen!
 
Så om en månad om vi bestämmer oss till 100% så blir vi med bil och de kanske låter konstigt för dom som känner oss varför dela bil med lillsyrran som bor ca 6 mil bort nämligen i Linköing! 
 
Jo tanken går så här hos oss båda.
Jag är i behov av en bil dels för att kunna ta mera jobb och även ta mig till saker bättre men hur ska Viktoria kunna utnyttja bilen då?
 
Vårat upplägg att dela bil går till så här;
Dom helger jag åker till Daniel så lämnar jag bilen hos Viltoria då har hon bilen dom dagar jag är hos Daniel och kan utnyttja den då Daniel har egen bil har vi ändå tillgång till bil.
 
I sommar kommer Viktoria har första tjing att ta bilen till jobbet då hon flyttar hem till Finspång i början av juni till i början av augusti.
Jag har så nära till jobbet 15-20 min promenad eller ca 7 min på cykeln o 5 min hem så blir bara dyrt för mig o ta bilen den korta biten o hon har längre än mig!
behöver hon bilen får jag köra den till Linköping sen yar jag bussen hem några dagar senare så kan hon ha den någon vecka eller två vi kommer nog på en bra plan när väl bilen är våran men hon går med o delar på den enbart för o få en bil över sommaren o för dom ynka pengar vi köper den för 2000kr var så är de värt 2000kr för enbart använda den under sommaren!
 
Men vi delar även på försäkringen men övrigt som bensin storvinst själva för.
annat som ska fixas dels på ev kommer jag att betala mera för jag har högre inkomst en henne. 
och skulle aldrig neka henne o ta bilen eller köra hem henne/hämta henne osv när hon vill hem över en helg till Finspång. :) 
 
så vi får se men som det känns idag ska vi bli med bil de är en volvo kombi men gammal modell en skrutt bil rent utsagt men den går även om den inte är så fin o titta på haha^^
 
men det är en gammal trogen Volvo som går o går! 
 
#1 - - Olivia:

sv. Ja Federer står hemma hos mig :)

#2 - - Olivia:

sv. bilder på stallet kommer när det är färdigmålat o klart alltihop :D än så länge är bara boxarna på plats haha ;)

#3 - - Marianne :

Oj, det låter besvärligt att dela bil...men det kanske låter besvärligare än det kommer att bli ;)

Har ni med reparationer i planeringen?

Men skönt med bil så man slipper vara beroende av bussar och försenade tåg.

Svar: Nej de kommer nog inte bli så besvärligt :) Vi båda vill gärna ha en, men att ha en bil är dyrt och denna lösning gör att vi båda kan ha en bil gemensamt och slippa dessa dyra kostnader ensam.
Tror det blir skit bra slippa låna bil så fort man vill handla eller så ska bli skönt.

Sen måste man dela med sig av den, men jag tror vi kommer hitta en bra balans där jag tar ju aldrig bilen till jobbet för det tar längre tid o är krångligare för mig än att gå / cykla och såna korta sträckor drar sjukt mycket bensin dessutom och de är jag för snål för haha^^

Bilen är ny renoverad när vi får den brorsan har bytt dessa större fel o brister på den nu i december så såna kostnader slapp vi otroligt skönt så de vi egentligen betalar honom är just de han lagat så han får inte in något direkt för bilen eftersom det drog iväg o laga den.

Och sen ska han fixa det sista nu innan sista feb. :)
Sen kommer han hjälpa oss med oljebyte i sommar sen ingår ju sommar & vinterdäck så tycker vi gör en super deal sen om bilen endast går över sommaren till vintern i år så är vi nöjda för det är i sommar vi verkligen vill ha bil.
sen i höst kommer vi ju ha råd o köpa en dyrare bil då hon kommer jobba i sommar idag studerar hon och jobbar så mycket hon kan extra utöver studier, men inte lätt med de hon studerar till. :P
Erika Pettersson

#4 - - Anna:

Så länge ni är nöjda med upplägget och det fungerar för er bägge 2 är det huvudsaken!!

Grattis till bilköpet!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Svar: Bättre o dela än att inte ha en bil alls så resonerar vi. :)Som vi sa igår om vi vill åka någon stannas allihopa i sommar så går det inte för nu har syrran fått tvillingar o dom får enbart plats med hunden eller Max en person till i bilen och då är det bättre vi skaffar en egen bil nu när jag äntligen har körkort också. :)
Man är ju bra låst utan bil alltså.

Ska bli skönt o bli självgående :D
Erika Pettersson

#5 - - Marianne:

I vissa bostadsrättsföreningar är de ju flera familjer som delar bil, s.k bilpool....så det ska väl funka bra när ni två delar...tänkte mest på avstånd mellan er. ;)

Svar: Jo det är ju avståndet som lär bli prövningen, men som sagt hon kommer få ha bilen när jag åker till Daniel och behöver hon den i mellan går det nog lösa enkelt eftersom det inte tar mer än 45 min dit med bil så. :)
Men hon har så nära till allt skolan ligger ju bredvid där hon bor så hon ser skolan, handla hon tar ju ofta cyklen och kommer passa på o storhandla när hon har bilen. :)
där i mellan handlar hon inte massor och till kompisar osv är det ju cykelavstånd, men det som gör att hon vill ha bil mest är ju att när jag åker till Daniel så ska hon ha bilen för o ev åka till den date hon nu skaffat OM det håller i sig. :P

Tråkigt dock för mig för då blir det svårare o ha henne som hundvakt dom helger jag är där, haha!
men vi har ju o andra sidan många som vill ställa upp med den biten på Daniels sida. :)
Erika Pettersson