Hur går det med Raski?

Som ni vet har uppdatering varit kass här inne jag orkar verkligen inte med allt just nu.
Saker o ting börjar lugna ner sig, men ändå inte.

Enda sedan Raski kom hem känns det som jag kört behandling efter behandling på henne nu när hon desutom ligger ute till salu/foder för senare köp så känns det ju som en stor klump i magen att hon drar upp sin skada/låsning igen.
Jag är en ärlig säljare av min häst jag berättar ärligt om hennes historia osv vill man backa ur, varsågod!
Hon har haft problem med låsningar/spänningar, men inga hältor direkt utan gått igenom besiktning 2 gånger på mindre än ett år förra året och innan de kollat nästan varje år.

Men nu idag fick hon en djup behandling av Yvonne så nu ska låsningen förhoppningsvis släppa.
Att hon fått denna beror till 99% på att hon stressade i hagen en dag, sprang som en tok och hagen hon då gick i är sönder trampad p.g.a. all lera som var i höstas så hon har fått byta hage och går nu i en av det mindre risk fyllda hagarna så den andra hagen går hon inte i och nu går hon även ute dygnet runt dom dagar vädret tillåter. :)

Nu har hon inte vilat länge alls så hon ska ifrån och med Fredag skrittas ca en vecka mycket i skogen där hon får lyfta på benen och arbeta med musklerna. 
Sen trappar vi upp försiktigt med trav & galopp och väntar yttligare med att jobba i form och sätta oss på ridbanan.
Samt undvika hoppning till hon är mer igång och musklerna fått komma igång mera.

Hennes felskoning tidigare innan hon kom hem påverkar denna låsning i bogen också.
Hovslagaren, Yvonne & jag måste göra vårt jobb och jobba som ett team tror jag skrivit om de innan.
Raski har fått ett helt annat steg sedan Uffe började sko henne och det är världens skillnad på henne.

Så planen nu är vila tills på Fredag under helgen kommer Jennie eller hennes 11åriga dotter skritta Raski i skogen. :)
Från och med nästa vecka kommer jag börja rida henne igen dom dagar jag hinner med samt tömköra nu ska jag försöka lägga upp en bra planering så jag hinner jobb, hunden, stallet får lägga övriga saker åt sidan punkt slut!

Utöver mycket skogsridning där hon får lyfta på benen, klättra osv så ska jag stretcha fram enbart.
Och underhålla henne så mycket jag kan och framför allt så ska hon ridas/rör på sig hon får inte vila mera.
Yvonne håller med mig efter att ha behandlat Raski i 4 års tid vet hon mycket väl om hennes problem osv.
Fick mycket beröm idag för vilken förändring det blivit båe kroppsligt och psysiskt på henne vilket jobb jag lagt ner det värmer otroligt mycket o få höra. :'D

Raski mår verkligen inte bra av att vela jag som varit hennes ägare i 6 års tid känner väl min häst bäst av alla ? ;)
Och som Yvonne sa hon mår inte bra psyiskt av att vila det skapar tristess och tristessen skapar att hon sparkar i boxväggen/dörren, skrapar i golvet ja hon tar ut överskottsenergin på ett felaktigt sätt om i sin tur leder till att hon drar på sig en låsning/en spänning för att hon slår i frambenen i väggarna m.m.

Nu går hon ute dygnet runt och där av kan röra sig fritt bättre och där av börjar må bättre.
Så lösdrift vore egentligen det bästa för henne året runt, men rids hon o hålls igång 6 dagar i veckan så funkar ju box också. :)
Något nya köparen/fodervärden behöver ta till sig mycket av.

Nehe nu har jag inte tid o skriva mera det var senaste uppdateringen. :)