Full fart i stallet

Idag skulle jag & Mia cykla till och från stallet ca 9km enkelresa, men så blev det inte. ;)
Och glad är jag för de för jag är förkyld och har världen hosta så jag vakna i morse och mådde skit.
Så min systers kille var snäll o körde ut och hämtade eftersom han ändå är hemma.

Det var full fart i stallet idag, men så mysigt vi haft de.
Fille hade morgon fodrat åt oss och lagt täcke på tre av hästarna åt oss för hon var där tidigare än oss.

• Släppte ut hästarna + la ut höet (till vår hage hade redan Fille lagt ut. 
Jag, Mia & Fille har två hästar ihop nämligen, Peka, Tabasco Rafflan, Klarken & Raski.
• Vi tre lasttränade fölisen Tabacso (Mia,s ena häst och min lilla kärlek) ;P 
• Mockade åt Raski & Klarken eftersom Mia har tre hästar tog hon två boxar och jag tog två.
• Rullade in en höbal till Jennie,s stall för hon skulle inte hinna de idag.
Ja det är två stall där ute ena är inhyrnings stallet där står våra hästar + Party som går med Jennie,s hästar
• Packade höpåsar åt hästarna
• Sopade stallgången
• Hämtade Raski längst bort i hagen och de var mindre skoj o gå igenom den hagen i leran
• Longerade Raski

Nu har jag allt rätt att vara trött så jag är glad att vi inte cyklade fram o tillbaka och skönt att fille redan hade fixat lite åt oss till vi kom ut för vi blev lite sena ut. :)

Longeringen av Raski var ju ett mindre helvete, ne så illa var det inte.
Men hon var stressad redan i hagen för dom var jätte stressade när jag hämtade henne troligtvis p.g.a rådjuren jag såg när jag kom in i hagen.

Så hon ville inte lämna flocken så väl när jag longerade på stallplan så ville hon bara till hagen och tappade fokus och en gång lyckades hon dra iväg mot hagen och jag släppte inte taget så longerings linan lindades runt tummen på mig så det var nära ögat att det kunde slutat i en bruten tumme eller ännu värre för hon drog verkligen iväg.
Precis som hon gjort när hon var liten hon gjorde ju så fort de kommer en öppning så vinkar hon ut huvudet o drar.
Idag var de för att hon saknade kompisarna och var upprörd innan.

Mycket energi i kroppen också för det märks, men hon tog vänster galoppen.
Hade svårt för höger galoppen och travade på med friskt tempo och såg fin ut.
Så ska longera eller tömköra igen nästa vecka.
Hon behöver verkligen springa av sig så någon dag ska hon få springa lös också. :) 

Min tokfia!! 
#1 - - Anna:

Vad tråkigt att det inte funkade hos fodervärden för Raski!! Har själv inga bra erfarenheter av att lämna häst hos fodervärd. Min förra häst lämnades bort direkt efter kvalitetstävlan som 4-åring då jag väntade mitt första barn. Hade 2 hästar och valde att behålla den äldre som var lugn att rida. Fick tillbaka henne efter 9 månader....mager och helgalen:( Tog många år innan jag fick någorlunda ordning på henne igen. Men efter det här var det tyvärr ingen annan än jag själv som kunde rida henne...hon bockade eller stegrade av andra ryttare:( Inte roligt alls!! Och det var knappt någon annan som kunde hantera eller leda henne heller!! Man blir rätt så maktlös när man får hem en sån häst :(

Hoppas att det löser sig för Raski snabbt så att ni kommer igång med ridningen igen!!

Ha en jättebra fortsatt vecka!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Svar: Usch det är så tråkigt att man inte kan lita på folk. :(Varför tar man en häst på foder om man inte tänker behandla den som sin egen och tänka på att det är en levande varelse.

Raski trivs iallafall som fisken i vattnet i nya stallet.
Nu står hon ju i fjärde stallet och här är planen att hon ska stanna nu.
De vi flyttade ifrån till fodervärden vantrivdes hon ju i så mycket så där är ju inget alternativ för Raski hon var ju sjukt stressad där.
Men här trivs hon otroligt bra och jag också så nu har jag ju så bra kontrakt med dom som har stallet och har så god hjälp så möjligheten att ha henne hemma är större nu. :)

Vi håller på och kommer igång både jag & Raski.
Värst är det ju för mig eftersom min skada inte är åtgärdad ännu, men med rätt vilja kommer man långt. :D
Erika Pettersson